Még 2019-ben volt szerencsénk megismerkedni Svájccal, a természeti adottságokban bővelkedő, gyönyörű fekvésű országgal. Szeptemberi túránk elsősorban az ország körbeautózását jelentette, de időnként a túrabakancsok is előkerültek. Az egyik legnagyobb élmény az utunk során a Rhône-gleccser meglátogatása volt.

Sajnos az időjárás nem volt túl kegyes hozzánk, lévén az ikonikus Matterhorn, az Eiger és a Jungfrau is ködbe burkolózott ott jártunkkor, pedig nagyon vágytunk rájuk. Így be „kellett” érnünk Lauterbrunnen, Grindelwald, Zermatt környéki alacsonyabban futó turistautakkal, de valamelyest tudtuk kárpótolni magunkat, ugyanis voltak meglepetések. Az egyikkel a Furka-hágón való átkelés közben találkoztunk.

Már önmagában a Valais-kantonban található hágón (amelyet Zürich-től 136 kilométerre, délre találunk) való átutazás is megéri a fáradságot, hiszen a számos hajtűkanyarjával és a lenyűgöző panorámájával nagyszerű ajándék az utazónak. Azonban kétségkívül legnagyobb turisztikai attrakciója a Rhône folyó forrását tápláló gleccser meglátogatása. Különlegessége, hogy ezt a képződményt nemcsak felülről, de alulról, pontosabban a jég alól is megszemlélhetjük, amely valljuk be, nem mindennapos élmény.

A Rhône-gleccser, sajnos visszahúzódik. Míg 1879-ben 9 kilométer volt a hossza, addig 2016-ra 7,65 kilométerre zsugorodott. Területe nagyjából 17 négyzetkilométer, legmagasabb pontja 3630, míg alsó elvégződése 2200 méteres tengerszint feletti magasságon található.

Magasból a gleccser felszínére tekintve furcsa kép tárul szemünk elé, amit a 2010-es évek elején mintegy 5 hektáron leterített hófehér „paplannak” köszönhetünk. Ez az UV-sugárzásnak ellenálló takaró mintegy 70 százalékkal képes csökkenteni az olvadás ütemét. A fapallót követve, majd a takarót félrehúzva egy, nagyrészt mesterségesen a gleccserbe vájt alagútba is beléphetünk, ahol az áttetsző, „gyöngyöző” kék jégfalak között bolyonghatunk.

A gleccserből eredő Rhône – amely a Genfi-tavat is táplálja – 812 km-es útját követően Franciaországban, Arles alatt hatalmas deltatorkolattal ömlik a Földközi-tengerbe.