Ha autóvásárlásról van szó, akkor a nők inkább a színeket és a formákat részesítik előnyben, utána következnek csak a racionálisabb szempontok. Azonban Rita nagyon is ésszerű döntést hozott akkor, amikor elektromos autóra cserélte a régi, kétszemélyes sportautóját a kislánya születése után. A vásárlásnál ugyanis kiemelt szempont volt a kedvező fenntartási költség. Egy nő szemszögéből jártuk körbe a villanyautók fenntartásának kérdését.

„Azért választottuk ezt a viszonylag kicsi városi autót, mert viccesnek találtuk, hogy háromfős családok nagy, egyterű, hétszemélyes kocsikat vesznek bevásárlás vagy gyerekfurikázás céljára. Mi ennél környezetbarátabb és költségkímélőbb utat akartuk járni” – mondja Rita a kocsivásárlás előzményeiről.

Amikor három évvel ezelőtt először felmerült az elektromos autó vételének gondolata, Rita férje igyekezett lebeszélni feleségét erről, mondván, még kevés a felhasználói tapasztalat és irreálisan magas az ára. Aztán idénre megváltozott a véleménye, mivel az idők folyamán bebizonyosodott, hogy ezek a járművek tartósak, így egy japán elektromos gépkocsira esett a választásuk. Az autó akkumulátora 8 évesen 100 ezer kilométernél 80 százalékos befogadóképességű. „Úgy gondoltuk, ha használjuk még három-négy évet, akkor így is megéri megvásárolni.”

Persze a kényelmi és vezetési szempontok is fontosak voltak. Az autó hátsó, alsó részében helyezték el az akkumulátorokat, így a hátsó üléssor magas, és az ott ülő utasok jól kilátnak az autóból. Rita megítélése szerint ez a megoldás biztonságosabb a hátul ülő kislányának is.

A vezetési élmény szintén egészen más egy ilyen autóban, mint egy benzines üzeműben. „Húsz éve vezetek, kipróbáltam egy pár autót, de tudott újat mutatni a villanyautó.” A fokozatmentes váltóján összesen három állást, az elindulást, a hátramenetet és a parkolást lehet választani. A 109 lóerős kocsinak nagy a nyomatéka, így nagyon hamar felgyorsul a kívánt sebességre. A motornak azonban a gyorsuláskor nincs hangja, és kívülről sem szűrődik be semmi a jó szigetelésnek köszönhetően.

A városban nagyon praktikus járműnek a fenntartási költsége is nagyon kedvező. Súlyadót nem kell fizetni utána. A járgány akkuit fel lehet tölteni az otthoni elektromos hálózatból 8-10 óra alatt. Az út mellett, áruházak parkolójában található ingyenes töltőállomásokon körülbelül másfél óra alatt töltődik fel egy lemerült akkumulátor 100 százalékosra. Azt azonban tudni kell, hogy ezeknél az ingyenes töltőknél 20-30 perc után „ledob a rendszer”. A fizetős kutaknál már 20 perc is elegendő a teljes feltöltéshez.

Ritáék a legkisebb hatótávolságú, 24 kW-os autót választották, amivel egy feltöltéssel körülbelül 130 kilométert tudnak furikázni a városban. Az otthoni feltöltés után az autó 100 kilométert 21 kWh felhasználásával képes megtenni, ami 800 forintnyi (a lakosságnak 1 kWh bruttó 38 forintba kerül) áramköltséget jelent. „Az ezelőtti autóm 8 litert fogyasztott, így 400 forintos benzinárral számolva 100 kilométert 3200 forintból tettünk meg.”

A család azt is mérlegelte a vásárlás előtt, hogy a benzines vagy a dízelautókhoz képest kevesebb a kopóalkatrész az elektromos autóban. Nem kell benne például olajszűrőt cserélni, kuplungot szerelni. Megspórolják az évenkénti vagy 15 ezer kilométerenkénti szervizt. A féktárcsák és fékbetétek kopása is sokkal lassabb, ugyanis az autót a fékezésnél először a villanymotor lassítja, és csak ezután segítenek rá a fékek. Viszont ha az akkumulátor vagy a váltó tönkremegy, ami nagyon ritkán fordul elő, akkor ezek cseréje sokba kerül, akár több millió forintos tétel is lehet.

Arra szintén oda kell figyelni, hogy a műszaki vizsga előtt érintésvédelmi vizsgálatot is el kell végeztetni az autón, másként nem kap érvényes műszakit a vizsgaállomáson.

Újonnan az autójuk 10-12 millió forintba került volna, nyolcévesen azonban 3 millió forintból megúszták a vételt. A gépkocsiknál ugyanis tízéves kor körül lassul az értékvesztés. Rita azt is elmondja, hogy vételárban nincs nagy különbség egy hasonló paraméterű benzines autó és a villanyautójuk között, mindegyiket nagyjából két és fél, hárommillió forint között lehet megvásárolni.

Rita meglátása szerint az elektromos autók elterjedése magával hozza, hogy a most még ingyenes töltőállomásokon is fizetni kell majd a töltésért. Így azoknak éri meg leginkább ilyen kocsit vásárolni, akiknek lehetőségük van otthon a garázsban, az udvaron vagy a társasház mélygarázsában feltölteni az autójukat. Azzal a lehetőséggel azonban számolni kell, hogy előbb-utóbb mindenhol fizetni kell majd a járgány feltöltéséért.

#szótkérek #zöldellő #villanyautó

Fotók: N. Cserkő Rita