A munkavállalók még mindig harcolnak a jobb munkakörülményekért, a jobb fizetésért. A legújabb trend az, hogy az Act Your Wage mozgalomban annyit dolgoznak, amennyit szerintük ér a fizetésük.

A mozgalom lényege, cselekedj vagy dolgozz annyit, amennyit szerinted ér a fizetésed. Az elvárásokkal ne törődjön senki. Ez az új trend tehát azt üzeni, hogy a munkavállalók úgy gondolják annyit munkájukba tett erőfeszítés a fizetésüknek is tükröznie kell.

Az elmúlt években a munkavállalók egyre kevésbé hajlandóak további, a kijelölt feladatkörükön túli szerepeket vállalni. Felismerték, hogy a többletfeladatok gyakran további elvárásokkal jár, sokszor megfelelő juttatások nélkül. A befektetett energiát a feladatkörükhöz és a kapcsolódó javadalmazáshoz igazítják. Ezzel pedig egy éles határt húztak a munkájuk és a magánéletük közé.

A munkavállalóknak tetszik az új trend, viszont a munkaadók úgy gondolják, hogy a karrierbe kerülhet ezt a hozzáállás. Az viszont tény, hogy ha a munkavállalók kimerültnek és túlterheltnek érzik magukat, és ez a munkaadó felelőssége is.

Miért tudott elterjedni ez a mozgalom?

Úgy tűnik, hogy a munkavállalók körében legújabb tendencia a Quiet Quitting „fiatalabb testvére”. Ennek során is a túlterhelt és alulkompenzált munkavállalók léptek fel drasztikus módon a munkáltatóik által mutatott magatartás ellen.

Az Act Your Wage legerősebb indikátorai a kiégés és a nem megfelelő bérezés. A munkavállalók felismerték, hogy szükségük van a határok kijelölésére és saját erőforrásaik védelmére is. Az új generációk pedig változást sürgetnek a munkahelyi kultúrában. Egyre többször, hangosabban és szervezettebben állnak ki amellett, hogy a munkahelyi túlhajszoltságot pártoló és produktivitást hirdető kultúrából, egy lassabb, de egyenletesebb teljesítményt elváró és támogató rendszer alakulhasson ki.

A COVID óta már nem kérdés a munkahelyi rugalmasság. Egyre több távmunka-lehetőség válik elérhetővé, de még mindig sokan keresik a mindkét fél számára jó megoldást.

A közösségi médiában szervezkednek a dolgozók

A trendek terjedésében nem vitatható el a közösségi oldalak szerepe, hiszen ezek biztosítanak platformot a munkavállalóknak. Hangot adhatnak igényeiknek, szolidaritást találnak a társaik között, és segítsék egymást, hogy kiálljanak a munkahelyi jólétükért (Instagramon több mint 18 ezer posztot, TikTokon pedig több mint 5 ezer posztot és több mint 700 millió megtekintést generált a #actyourwage).

A mozgalom kapcsán több vezető is elmondta, hogy jobban tudnák támogatni alkalmazottaikat, ha nyíltan kommunikálnának velük ahelyett, hogy közösségimédia-trendekbe kapcsolódva videókat, posztokat készítenek.

Sok hazai és külföldi kutatás is megmutatta, hogy azok a munkavállalók, akik úgy érzik, hogy a vezetői pozícióban lévők értékelik őket, érzelmileg és mentálisan biztonságban is érzik magukat a munkahelyükön. A munkaerőpiaci trendeket vizsgálva egyértelművé vált, hogy a munkavállalók megbecsültnek és kiegyensúlyozottnak akarják érezni magukat – írja a profession.hu.

Bár az Act Your Wage egyik fő elemeként említhető határhúzás a munka-magánélet közti jobb egyensúly iránti igényből fakad, egyúttal az alapértékekben és a vállalati kultúrában való megingás eredménye is. Amikor a vezetés nem helyezi előtérbe a valódi, hiteles elismerést, és nem biztosít megfelelő kompenzációt a munkáért, a munkavállalók természetesen nem lesznek elkötelezettek a vállalat iránt.