Lassan tíz éve lakóautózunk. Sok mindennel találkoztunk már az éjszakai parkolások alkalmával. Aludtunk a görög tengeri strand melletti parkolóban, ami este a drogárusok és kurvák találkozóhelye lett. A debreceni egyetemnél végigélveztük, ahogy egy részeg torka szakadtából üvöltve énekli az „Álmondj királylány” című dalt órákon keresztül.

Ugyanakkor azt is láttuk, hogy más lakóautósok viselkedése mennyire irritáló tud lenni a környezetüknek. Találkoztunk már a Tesco parkolójában a lakóautójuk mellett kempingszéken és -asztalon vacsorázó párral. A kempingben két autónyi helyet elfoglaló lakóautóssal, aki kirakta a székek és az asztal mellé a hordozható napelemét is.

A legmaradandóbb élményünket azonban a Mórágyi-rögnél szereztük. A Völgység települése arról híres, hogy alatta és a környéke alatt hatalmas gránit tömb terül el. Valaha itt bányászták az ország egyik leghíresebb kövét a mórágyi gránitot.

A hatalmas fekete tömböt közelről is meg lehet szemlélni, aszfaltozott út vezet szinte a tövéig. A tömböt azonban nemcsak a kirándulók akarták közelről látni, hanem egy lakóautós pár is. Egészen a falhoz parkoltak. Egy percig sem zavartatták magukat a többiektől. Kényelmesen elhelyezkedtek a kempingszékükben és pattintgatták a söröket. Közben hangosan röhögve meséltek ordenáré vicceket.

Sokáig senki sem maradt a közelükben. Érthető módon nem igazán voltak rájuk kíváncsiak az emberek.

Azt a pécsi lakost is megértem, aki szúrós szemmel nézte végig az erkélyéről, ahogy elaraszolunk a háza előtt. Menet közben láttuk, hogy a háza melletti placc bejáratát kövekkel rakta ki, utólag jöttünk rá, hogy valószínűleg így akarta távol tartani a kéretlen lakóautósokat, kempingezőket a hívogató magánparkolótól.

A lakóautózás kezdetétől felállítottuk magunknak olyan szabályokat, amiket betartunk, ha nem a kempingben akarunk éjszakázni. Ez pedig az esetek 99 százalékában így van. Ilyenkor arra törekszünk, hogy csendes, elhagyatott helyet keressünk az autóban alváshoz. Érdemes erre egy zsákutcát, városháza, erőd, vár, temető, kisvasút, templom parkolóját választani. Jó hely folyópar, a horgásztó, vagy a szőlőültetvények melletti út széle is.

A Motorhome Planet vadkempingezési tippjeit is érdemes megfogadni:

• Ha tiltótáblát raktak ki, akkor ne parkoljunk le. A szabályok megszegése csak azt eredményezi, hogy ezeket majd még szigorúbban alkalmazzák. Ha kell, akkor fizessük ki az éjszakai parkolási díjat.
  • Reggel nyomtalanul tűnjünk el – akár azt is fontoljuk meg, hogy összeszedjük mások szemetét és azt is dobjuk ki.
  • Ne eresszük ki a szennyvizet, hacsak nincs megfelelő lefolyó, és soha ne ürítsük ki a vécétartályt. Ne táborozzunk közterületen, erdőben, mezőn, ha nincs vécé a furgonban.
  • Azt se felejtsük el, hogy parkolunk és nem kempingezünk. Sok európai lakóautó-parkolóhelyen ugyanezek a korlátozások érvényesek – nem lehet használni az omnisztort, a piknikasztalt, széket.
  • Úgy parkoljunk, hogy szükség esetén sötétben is könnyen el tudjunk hajtani. Ha lehetséges, próbáljuk meg elkerülni az ékek használatát – ha mégis, győződjünk meg róla, hogy vészhelyzetben könnyen le tudunk hajtani róluk, és készüljön fel arra, hogy otthagyja őket.
  • Ne álljunk meg olyan helyen, ahol nem érezzük jól magunkat – az esetek többségében nem lesz gond, de mindannyian tudjuk, hogy vannak olyan helyek, amelyek nem biztonságosak éjszakára.
  • Hallgassunk az ösztöneinkre, és ha látunk törött üvegek, vandalizmusra utaló nyomokat, szeméthegyet, akkor ne maradjunk ott.
  • Győződjünk meg róla, hogy nem állunk le egy magánútra – ez vonatkozik a mezőgazdasági utakra, a felhajtókra is.
  • Az éjszakai parkolóhelyet inkább nappal keressük meg. Nem könnyű megtalálni egy jó, vízszintes helyet a sötétben. Ha nem találunk megfelelő és legális helyet, akkor menjünk kempingbe.
  • Győződjünk meg róla, hogy nem fog elakadni, ha éjszaka esik az eső – ellenőrizze, hogy szilárd-e a talaj.
  • Ne parkoljon közvetlenül egy kemping mellett – azt fogják gondolni, hogy rontja az üzletüket, és hivatalos panaszt tehetnek.