Régóta várják már a lakók, hogy felújítsák a rákospalotai Aporháza utcát. Az utca felülete – bár ezzel nincs egyedül a kerületben – patchwork mintához hasonlít. A télen keletkezett rengeteg mély kátyú eltűntetése adja ezt a mintát. Úgy tűnik, hogy most vége az út foltozgatásának, mert elkezdi az önkormányzat az utca egy szakaszának rendbetételét várhatóan augusztus végén.

A terv az, hogy az Aporháza utcát 303 méter hosszban újítják fel a Régi Fóti út – Fazekas sor között. A szerződés szerint a munkaterület átadásától számítva 90 napja van a kivitelezőnek a munka befejezésére.

A felújítás az alábbi munkafolyamatokat tartalmazza:

  • az elhasználódott, rossz állapotú útburkolat marását
  • a pályaszerkezeti hibákat kijavítják az indokolt rétegrendben
  • kétoldali szegélyépítést végeznek kiemelt, illetve süllyesztett szegéllyel
  • elkészítik az optimális csapadékvíz-elvezetést a terepviszonyok figyelembevételével a meglevő víznyelőkkel
  • aszfalt kiegyenlítő- és kopóréteg készítését a lemart felületen
  • elvégzik a kapubehajtók szükség szerinti korrekcióját
  • vízáteresztő térkő burkolat kialakítását a félreállási lehetőség biztosítására a patak felöli oldalon
  • a leromlott állapotú gyalogos felületek felújítását a sérült szakaszokon
  • a zöldsáv költséghatékony rendezését.

Az út oldalesése a felújítás után is megmarad, de a szinte vízszintes terep és a gépjármű behajtók és járda szintje miatt csak minimális hosszesése lesz. Csapadékos időben a szegély mellett a víz lassabb folyik el, és várhatóan 0,5 – 1 centiméter vastagságban megáll a víz a kiemelt szegély mellett. Ennyi vizet a szél néhány óra alatt fel szokta szárítani.

Aporháza utca – Fazekas sor sarok

A felújítással kapcsolatban a lakók is tettek fel kérdéseket, amikre az önkormányzat az alábbi válaszokat adta:

  • a vízelvezető szegély elég magasan lesz-e (elvezeti-e a vizet) ahhoz, hogy a patak felé lejtő telkekre ne zúduljon be a víz esőzéskor, ne áztassa el a házak falát?

Az Aporháza utca patak felöli oldala az út keresztirányú magaspontja. Normál intenzitású esőzés esetén nem fog befolyni a víz az ingatlanokra.

Extrém esők esetén mindenfelé, az úton, a járdán és a kertekben is áll a víz. Ha ilyen esetben beázás történik, az nem az útvíztelenítés esetleges hiányosságának következménye.

  • a felújítás idején merre terelik a kamionokat, teherautókat az utcáról?

A jelenlegi forgalmi rend nem engedi a Régi Fóti útról az Aporháza utcába a balra kanyarodást, azaz a városhatár irányából legálisan nem jöhet teherautó sem.

A Szentmihályi út felől pedig főképpen a Cserba Elemér utcát használják. A vissza irány a Rákosmező, illetve a Cserba Elemér utcán biztosított.

  • a felújítás után változatlanul behajthatnak-e az utcába a kamionok, teherautók?

Az Aporháza utca – M3-s autópálya – Telek utca által határolt területen levő ipari, vállalkozási területnek nincs és sajnos az előírások miatt nem is lehet autópálya kapcsolata.

A teherforgalom számára a megközelíthetőséget és az elhagyhatóságot biztosítani kell, amely – sajnos – három lakóutcán keresztül biztosítható a Régi Fóti út felé.

Ha e három utcából kiveszünk egyet az forgalmi átrendeződést eredményez, amely az eddig megosztott forgalmi terhelést a másik két utcára vezeti.

A teherforgalmi stratégia kialakítása a Budapest Közút feladata, ők a jelenlegi teherforgalmi renddel hagyták jóvá a kivitelezést.

  • része a felújításnak forgalomcsillapító eszközök kihelyezése?

Az út csapadékvíz-elvezetésének biztosítása meglehetősen nehéz feladat volt a tervező számára, bármilyen fizikai forgalomcsillapításra használ eszköz csak rontana ezen. A forgalomcsillapítást a 30-as övezet kell hogy biztosítsa. A szabályok megszegése szabálysértés, melynek számonkérése rendészeti feladat.

Nagy kérdés, hogy a közlekedési morálom miként lehet javítani. Ami biztos, hogy a büntetési tételek folyamatos emelése nem javított a morálon. Ha majd egyszer kikérik a közlekedéshez értő, azon valóban javítani akaró szakemberek véleményét és meg is fogadják, valamint elkezdődik egy folyamat a közlekedők fejében levő káosz rendezésére, akkor remélhetünk e téren változást.

  • mikor kezdődik a felújítás és előreláthatólag meddig tart?

A munkaterület átadása e hét végére (08.28-ával kezdődő hét) várható, és onnan kezdve 90 nap áll a kivitelező rendelkezésére, hogy befejezze az útfelújítást. Ha az építés közben nem adódik előre nem látható helyzet, akkor általában hamarabb fejeződik be a kivitelezés. Ez a 90 nap nem jelenti azt, hogy végig kitiltják az autókat, de hogy mikor és hogyan lesz használható az utca, azt a kivitelező, illetve az építési technológiai folyamatok döntik el.

Az önkormányzat arról is írt még, hogy az „utat építeni a helyszínen parkoló járművek között nem lehet, de a mentők, tűzoltók bejutását folyamatosan biztosítja a kivitelező, a lakókat pedig időszakosan és előre tájékoztatják. Az esetben is segítik a bejutást, ha valaki éppen ebben az időszakban költözik”.

Viszont az aszfaltozás napján nem lehet majd közlekedni az utcában. A lakók úgy tudják segíteni a kivitelezést, ha ebben az időszakban, nem használják a járműveiket és az ingatlanon belül parkolnak. Akiknek pedig folyamatosan kell, a gépjármű at, azok valamelyik közeli utcában keresnek ideiglenesen parkolóhelyet.