Tiltakozó táblákkal felszerelkezve érkeztek a lakók a fóti Vörösmarty Művelődési Házba július 12-én. A zsúfolásig megtöltött teremben ugyanis lakossági fórumot tartottak, aminek témája a Fótra költöző akkugyár és a veszélyes anyagokat raktározó üzem volt.

A dühös és kíváncsi lakók kérdései előtt a jegyző, dr. Mihályi Zsolt ismertette a projektekkel kapcsolatos fejleményeket. A beszámolójából kiderült, hogy a BYD kínai elektromosautó-gyártó tízmilliárd forintos beruházással akkumulátor-összeszerelő üzemet létesít Fóton. A cég 2022-ben nyújtotta be az engedélykérelmét a Pest megyei kormányhivatalhoz, majd 2022 decemberében petíciót küldtek a környezetvédelmi hatóságnak a gyár ellen.

Aztán 2023 júniusában a civilek azonnali jogvédelmet kértek, peres eljárás vette kezdetét a gyár telepítésével kapcsolatban. Az üzem a HelloParks-ban lenne Fóton.

A HTNS  cégnek felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó raktára, üzeme is lesz a gyár mellett. Az üzemeltető cég a Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságtól 2022 decemberében megkapta a katasztrófavédelmi engedélyt a raktárra. Ezt a helyi környezetvédelmi egyesület perel akadályozza, azonnali jogvédelmet kértek.

A perek állásáról nem tudtak tájékoztatást adni a fórumon, de annyit azért elmondtak, hogy amíg nincs bírósági döntés, nem kezdhetik meg a működésüket. A törvény adta lehetőségeken belül az önkormányzat megtett mindent az üzemek működésének megakadályozására.

Azt ígérték, hogy nem lesz gyártás a területen

A HelloParks képviselője is jelen volt a lakossági fórumon, aki elmondta, hogy szakértői csoport vizsgálja a beruházások megvalósíthatóságát. A méretmegkötés nélküli előzetes környezetvédelmi hatástanulmányt kell benyújtani.

A képviselő elmondta, hogy ez nem akkugyár lesz, hanem összeszerelő üzem. A gyártás legveszélyesebb részét nem Fóton végzik el.

A parkban azért sem tudnak gyártani, mert nincs elég víz ehhez. Összesen 60 köbméter/nap a terület vízkapacitása.

A raktár logisztikai funkciót lát el, és a jogszabályoknak megfelelő tűzoltó és tűzjelző berendezésekkel szerelték fel.

Az épületen belül nem lesz egymás mellett közvetlenül az összeszerelő és a raktározási rész. A helyigényük 45 ezer négyzetméter, ebből 20 ezer a HTNS.é és ezen belül 1000 négyzetméter a veszélyesnek számító terület.

Azt is elmondta, hogy bérbeadóként ellenőrzik a bérlőiket, minden jogszabálynak megfelelnek-e, és az eljárásokat be kell tartaniuk.

„Teszek a véleményére!”

A beszámolók után a lakók is kérdezhettek. Az igencsak felpaprikázott fóti lakók között volt egy rákospalotai is, aki elmondta, hogy attól tart, ha lesz akkuösszeszerelő és alapanya-raktár, ezzel a családja egészségét veszélyeztetik majd. Ezt azzal indokolta, hogy közel lakik a leendő üzemekhez. Mindezeken túl azzal vádolta meg Fót polgármesterét, hogy már jóval korábban tudott az üzemek létesítéséről, csak nem tájékoztatta erről a lakókat. Vass György polgármester válaszában tömören annyit jegyzett meg a vádakra, hogy „teszek a véleményére”.

A közlekedésre, utak építésére is rákérdeztek a lakók, amiről kiderült, hogy a Magyar Közút hozzájárulása kell az útépítéshez. Az összeszerelés miatt azonban nem kell akkora teherforgalommal számolni, mint egy logisztikai terület esetében.

A településrendezési szerződés is szóba került. A tájékoztatás szerint a kínai cég vállalta, hogy 1,451 ezer eurót befizet az önkormányzat útalapjába. Továbbá még 90 millió forintot három részletben és még 60 millió forintot is.

Képek: Szótkérek.hu