A kelet-nyugati metróvonal második szakaszát a Deák tér és a Déli pályaudvar között 1972. december 22-én adták át az utasoknak.

A 2-es metró építése 1950-ben kezdődött, és az első szakasz a Fehér út (Örs vezér tere) és a Deák Ferenc tér között 1970-ben készült el, és április 3-án adták át a fogalomnak.

A Batthyány tér – Széna tér közötti szakaszon dolgozó fúrópajzs áttörte a földréteget a Déli pályaudvar felől már megépített metróalagútnál.

A tervezéskor dőlt el, hogy a vonal nem a Thököly úton, hanem a kisebb forgalmú Kerepesi út irányába halad majd. Az Astoria, a Pillangó utcai és a Fehér úti megállók ekkor még hiányoztak, és a Kossuth téri állomás is csak utólag került a tervbe, mivel ezt a megállót eredetileg a Szabadság térre szánták.

A tervezők a Népstadionnál (ma Stadionok) terveztek a gödöllői HÉV-vel közös végállomás kialakítását, ennek négy vágánya az állomáson a mai napig látható.

A főváros új nevezetességeivé váltak a metróaluljárók. Ezek megépítése egyes helyeken komoly nehézségekbe ütközött. Az Astoria aluljáró építésekor például mindvégig biztosítani kellett a felette elhaladó villamosforgalmat. Ezzel szemben az úgynevezett „EMKE-aluljáró” a Blaha Lujza téren Budapest egyik legnagyobb gyalogosforgalmú csomópontját tehermentesítette.

A fáma szerint Budapest első metróját úgy tervezték, hogy katonai célokra is használhassák. Állítólag az alagút átmérőjét tankokra méretezték. 

Ezzel szemben a hivatalos állásfoglalás az, hogy a 2-es metró átadásával Budapest egyik legfontosabb útvonalát, a Rákóczi utat akarták az autóktól, motoroktól tehermentesíteni. Ugyanakkor a metró végül éppen a Rákóczi út forgalmát nem tudta kellőképpen lecsökkenteni.

Az aluljárókat a peronokkal modern mozgólépcsők kötötték össze, amelyekkel a legmélyebb állomásra is 50 másodperc alatt le lehetett jutni. A metróvonalat 2004 és 2008 között felújították, és 2013 óta új szerelvények közlekednek.

Később 2-es metró meghosszabbítása is napirenden volt, Kelenföldig és Budaörsig a meglévő vasúti nyomvonalon akarták kivinni a város szélére.

Forrás: Budapesti Nap, MTVA Archívum

Képek: Fortepan / Fortepan/Album057,

Kiemelt kép: Déli pályaudvar, a metró utascsarnoka a végállomáshoz vezető mozgólépcsővel.