Még mindig árérzékenyek a magyarok a vásárlásoknál, és nem feltétlenül választják a zöldebb megoldást, pedig ez nem feltétlenül kerül többe. A tavalyhoz képest jelentősen visszaesett azok száma, akik hajlandóak lennének többet fizetni a környezetbarát csomagolásban érkező ajándékokért, derült ki egy reprezentatív kutatásból.

Arra a kérdésre, hogy milyen lépéseket tesznek a válaszadók karácsonykor a fenntarthatóságért, a szelektív hulladékgyűjtés (69 százaléka), a termékek újra felhasználása (49 százalék), illetve a nejlonzacskók használatának mérséklése (46 százalék) voltak a leggyakoribb válaszok.

Az Opinio által a 16-59 éves okostelefonnal rendelkező, kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint reprezentatív, 1007 fős minta mindössze 6 százaléka mondta azt, hogy csak fenntartható csomagolásban lévő terméket vesz az ünnepi étkezésekhez. Mindössze 5 százalék korlátozza a választását fenntartható csomagolásban érkező ajándékokra. Ezek az arányok nem sokat változtak a tavalyhoz képest, egyedül a szelektív hulladékgyűjtés lett népszerűbb – 2021-ben még csak 59 százalék gondolt erre.

Ami a környezetbarát csomagolást illeti, mindössze 50 százalék azok aránya, akik direkt rákérdezésre inkább fontosnak tartják ezt a szempontot a karácsonyi ajándékok beszerzésekor. Többletköltséget a megkérdezettek 59 százaléka vállalna, de mindössze 8 százaléka tenne így minden körülmények között.

Azok, akik legalább kivételes esetben vagy nem túl nagy árkülönbözet esetén a környezetbarátabb csomagolásért hajlandóak lettek volna többet fizetni, a tavaly még 74 százalékot tettek ki. Ugyanakkor a fenntarthatósággal kapcsolatban tudatosabbak lettek a magyarok: tavaly még a válaszadók csak 29 százalék mondta azt, hogy a környezetbarát csomagolást nagyrészt szem előtt tartja, és mindössze 8 százalék számára volt ez a legfontosabb szempont.

A válaszadók 23 százaléka mondta csupán, hogy környezetbarát csomagolóanyagot tervez venni az ajándékokhoz. Bizakodásra ad azonban okot az, hogy amikor a válaszadókat arról kérdezték, milyen csomagolóanyagot vásárolnak idén az ajándékokhoz, a legtöbben a papír csomagolóanyagokat részesítették előnyben – 59 százaléka csomagolópapír, 36 százaléka papírzacskó és papírdoboz használatát tervezi. Vagyis a valóságban 23 százaléknál jóval többen választanak olyan alternatívát az ajándékok becsomagolásához, ami fenntartható lehet.

Az országos mintafelvételt 2022. november második hetében végezték. A kutatásban a megkérdezettek a karácsonyi fenntarthatósági lépésekre vonatkozó kérdés esetében több választ is megjelölhettek.