Évtizedek óta napirenden van a 3-as metró meghosszabbítása is, ám a vonal végállomása a mai napig is Újpest központjában van, nem pedig Káposztásmegyeren vagy Rákospalotán. Pedig minden döntéshozó tisztában van vele, hogy szükség lenne a vonal bővítésére.

Már a káposztásmegyeri lakótelep 1980-as építésekor azt tervezték, hogy meghosszabbítják az M3-ast, végül azonban csak a 14-es villamost vitték el a város széléig.

„A metróépítés 1990-ig terjedő programja messzemenően törekszik a közlekedésépítés és a városfejlesztés összhangjának biztosítására. A megvalósítás során folyamatosan épül tovább az észak— déli metróvonal. A VI. ötéves tervben meg kell kezdeni a Dél-Buda—Rákospalota metróvonal építését” – írja 1980-ban a Közlekedéstudományi Szemle.

Forrás: Közlekedéstudományi Szemle

A szakemberek akkor azt vízionálták, hogy a VII. ötéves tervben valósulhat meg a csepeli HÉV Kálvin téri bevezetése. Mindezzel pedig a ’90-es évek elejére a tömegközlekedési utazások több mint 50 százaléka a metrón bonyolódott volna.

A soron következő feladatok közül kiemelték az észak—déli vonal II.B. szakaszát. „Az Arany János utca, Marx tér, Élmunkás tér állomásokat magába foglaló 2,3 kilométer hosszú szakasz szerepét aligha kell részleteznünk… Nagy erőfeszítésére van szükség ahhoz, hogy 1981 közepén ezen a szakaszon is megindulhasson a forgalom.” (Az erőfeszítés sikerrel járt, hiszen évtizedek óta kész a vonal meghosszabbítása, és 2023. február 20-a óta a felújított vonalon utazhatunk.)

A metróhosszabbításban a fordulatot az jelenthette volna, ha a BKK és a főváros 2013-ban uniós forrásból megvalósítja a 3-as metró bővítését, amely része annak a huszonhét, 50 millió euró feletti értékű projektnek, amelyet az EU 2014 és 2020 közötti költségvetéséből finanszíroztak volna.

A jelenleg is csak a tervek szintjén meglevő elképzelés szerint az akkori áron 150 milliárdos beruházásban a rekonstrukció és a hosszabbítás 2016-ban kezdődött és 2019-re pedig be is fejeződött volna.

A főváros középtávú, 2030-ig szóló fejlesztési koncepciójában szereplő 27 nagyberuházásban még most is szerepel például az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése vagy az M1-es metró rekonstrukciója és keleti meghosszabbítása.

A mai napig várat magára azonban a jelenlegi metróvonalak továbbépítése (a 3-as metró meghosszabbítására 1990 óta várnak a káposztásmegyeriek), kiegészítése szárnyvonalakkal – mint ahogyan a 2-es metrónál eredetileg tervezett kőbányai leágazás – vagy a HÉV-, illetve a vasútvonalak és a metrók összekötése.

Forrás: Közlekedéstudományi Szemle 1980,

Népszabadság 2008. június 17.

Népszava, 2009. július 9.

Napi Gazdaság, 2013. július 24.

Kiemelt kép: Metrószerelvény érkezik az M3-as vonal felújított Arany János utcai állomására az átadóünnepsége napján, 2023. március 20-án. Átadták a budapesti 3-as megújult Arany János utcai és Nyugati pályaudvari állomását; a felújítás költségeinek hozzávetőleg kétharmada uniós, egyharmada pedig hazai forrás. MTI/Mónus Márton