Sorra dőlnek a melegrekordok, a kertes házakban élők locsolással próbálják a növényeket életben tartani, hűteni a járófelületeket az épületek körül. A lakótelepi vagy a társasházakban viszont vagy a klíma, vagy a leengedett redőny a megoldás a lakás felmelegedése ellen. A várost is hűteni kell, ami nem egyszerű mutatvány. Sokszor látjuk napközben az FKF locsolóautóit az utakon, járják a várost a hőség idején. De vajon mi alapján választják ki az útvonalukat és mennyi köbméter vizet permeteznek ki?

A hőségriadó alatt két 12 órás műszakban mintegy 20 járművel dolgoznak az utakon FKF munkatársai, és átlagosan 1200-1500 köbméter vizet locsolnak ki a gépek. A felhevült aszfaltot egy időre 6-8 fokkal tudják így lehűteni, ami csökkenti a gyalogosok hőérzetét, valamint leköti a port és a polleneket is. 

Hogy merre járjanak a hőség idején a locsolóautók, azt újratervezték még 2021 tavaszán. Ekkor kezdődött el a Főpolgármesteri Hivatal Klíma- és Környezetügyi Főosztálya és az FKF együttműködésében a locsolóautók útvonalainak felülvizsgálata, hogy jobban, nagyobb hatásfokkal lehessen hűteni a várost – írja válaszában az FKF.

A munka során a Budapestről készült műholdas felvételeket vették alapul és készítettek felszíni hőtérképet, amelyen tisztán kivehetők a hősziget hatás (emiatt jelentős hőmérséklet-különbség alakulhat ki egyes területek között a városban – a szerk.) következtében leginkább problémás területek.

Aztán térinformatikai módszerekkel ráillesztették a korábbi locsolási útvonalakat az új felszíni hőtérképre, és ennek alapján határozták meg a változtatásokat.

Ez azért is fontos, hogy a szolgáltatási volumen megtartása mellett hatékonyabban tudjanak dolgozni, nagyobb legyen a lakók komfortérzete a városban. Ennek alapján pedig az FKF aktualizálta az egyes, érintett járatok útvonalterveit.

A módosítás figyelembe veszi azt is, hogy jellemzően hol vannak lakóövezetek, illetve merre van jelentős gyalogosforgalom napközben. Az új útvonalrendszer egyik legszembetűnőbb eleme, hogy a belvárosi és az egyéb, kevés zöldfelülettel ellátott, de a gyalogosok által napi szinten használt városrészek a korábbinál jóval nagyobb hangsúlyt kaptak.

Az idei hőségriadó idején is a BKM FKF Köztisztasági Divízió gépei már ez alapján végzik a budapesti útvonalak hűtését.  

Locsoló autó a XV. kerületben Forrás: Szótkérek.hu

Arra a kérdésre, hogy a klímaváltozás hatására nőtt-e az elmúlt években a város hűtésére felhasznált víz mennyisége, az FKF azt válaszolta:

„A hűtésre felhasznált víz mennyisége számos további tényezőtől függ, ezért nem lehet közvetlen összefüggést kimutatni önmagában a vízmennyiség és az időjárás között.”

Kiemelt kép: FKF