A nyolcvanféle kozmetikumból egynek a gyártója nem tudta hitelt érdemlően igazolni, hogy terméke valóban természetes lenne. Az országos ellenőrzéskor azt tapasztalta a fogyasztóvédelem, hogy a “natúr”, “bio” vagy “vegán” megjelölések többsége valós az arckrémek csomagolásán.

Egyre több vásárló vesz natúr- és biokozmetikai termékeket, és ez elvben magával hozhatná, hogy ezekben a termékekben nem feltételnül az van, amit a gyártók ráírnak a dobozukra. A fogyasztóvédelem azt találta a vállalkozások május-júniusi ellenőrzésekor, hogy ezek tisztességesen járnak el, az árucikkeik természetes összetevőire, környezetkímélő előállítására vonatkozó tájékoztatásuk valós.

A vizsgálatkor a fogyasztóvédelmi hatóság a gyártótól, tanúsítótól bekérte az adott termék minősítő tanúsítványát vagy egyéb igazoló dokumentumát, és átnézték a tanúsítók honlapján közzétett információkat. Az ellenőrzésekben érintett 79 bio, natúr vagy vegán jelölésű arckrém közül 27 terméket drogéria- vagy áruházláncok forgalmaznak. Huszonnyolc arckrémet webáruházakban, huszonnégyet pedig bioboltokban, gyógynövény-szaküzletekben, kozmetikai cikkeket árusító kis- és nagykereskedésekben árusítják. A vizsgált termékek közül 27 hazai gyártású.

A gyártók és forgalmazók 75 termék esetében bemutatták az állításokat igazoló tanúsítványokat, két arckrémnél ez még folyamatban van. Egy esetben a címkén szereplő “bio” megjelölés nem biogazdálkodásból származó, hanem csak növényi eredetű összetevőket takart. A gyártó azonnal intézkedett a megtévesztő megnevezés pontosításáról. Eddig egy esetben fordult elő, hogy a gyártó nem tudta dokumentumokkal alátámasztani az arckrém címkéjén szereplő állítást, amely szerint az 100 százalékban természetes összetevőket tartalmazna. A termékek tételes listája a Fogyasztóvédelmi Portálon érhető el.

A fogyasztóvédelem szeptember végéig kutakodik megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok után, elsősorban a környezetbarát, újrahasznosított termékeket árusító és csomagolásmentes boltokban. Az országos ellenőrzéssorozatban főként élelmiszerek, ruházati és háztartási-vegyipari cikkek környezetkímélő, fenntartható jellegére vonatkozó állítások valóságtartalmát vizsgálják.

Kiemelt kép: Anna Shvets fotója a Pexels oldaláról