Az öt európai ország összefogásában működő EEnalrge Europe idén is kutatást végez a zenehallgatási, koncertre járási szokásokról. Céljuk, hogy jobban megismerjék a közönséget, és olyan területekről gyűjtsenek adatokat és információkat, amelyeket korábban még nem kutattak. Mindezt évente megismétlik, hogy hosszú távon a változásokat is mérni tudják.

Tudtad, hogy a jó ízlésű barát a legfontosabb csatorna, ahonnan új zenéket ismerhetsz meg? Gondoltad volna, hogy egy klubban fontosabb a ruhatár, mint egy jó biciklitároló? Szerinted a livestream koncertek még mindig töretlenül népszerűek, vagy már inkább a Metaverzum a menő?

Az életünk minden téren gyorsan változik, köszönhetően a technológiai fejlődésnek. Ezzel együtt természetesen a szokásaink is változnak, szinte naponta jelennek meg új platformok és eszközök. Személyes zenehallgatási szokásaink sokkal izoláltabbá váltak, köszönhetően a fülhallgatóknak. Manapság koncertre járni már inkább szociális esemény, mintsem zeneélvezet. Vagy mégsem?

A kulturális és zenei szektorban alig néhány éves jelentés méri globálisan vagy nemzeti szinten, hogy mi is történik a zeneiparban a gazdasági téren, de lényegében semmilyen adattal nem rendelkezünk arról, hogy egy átlagos ember mennyit költ zenére. Milyen egyedi szociológiai trendek és viselkedési minták uralják a szektort, főképp az élőzene területén.

Az EEnlarge Europe azt tűzte ki céljául, hogy olyan területekről gyűjtsön adatokat és információkat, amit korábban még nem kutattak, a kutatást pedig évente megismétlik, hogy a trendek változásait is mérni tudják.  Ez a friss tudás segíteni fogja nem csak a kis klubokat, de a zenészeket, a fesztiválszervezőket és a teljes kulturális szektort is.

A kutatás célja, hogy jobban megértsék a közönséget: hogyan hallgatunk zenét online és offline, hogyan hatott mindannyiunkra a pandémia mentálisan és gazdaságilag, hogyan használjuk a közösségi médiát élőzenei kontextusban. Az eredményeket pedig arra fogják használni, hogy hatékonyabban tudják talpra állítani a szektort ezután a hosszú és erősen kihívásokkal teli időszak után.

A kutatás kérdőíve ide kattintva érhető el – angolul, horvátul, magyarul, románul, szerbül és szlovénul is ki lehet tölteni.