Az Atlanti-óceánt 1931-ben átrepülő Endresz György és Magyar Sándor teljesítményére emlékeztek Bicske határában július 15-én. A gépével 91 évvel ezelőtt landolt ott a két repülős, akik július 15-én indultak új-fundlandi Harbour Grace reptérről és július 16-án szálltak le Bicskénél.

A két repülős “beírta magukat” az egyetemes történelembe és a magyar repüléstörténetbe. Az óceánrepülés során három rekordot állítottak fel. A két magyar repülős a Justice for Hungary! (Igazságot Magyarországnak!) nevű repülőgéppel a trianoni békediktátum igazságtalanságára is fel kívánta hívni a figyelmet.

Szenzációs repülés

Bár eredeti magyarországi célállomásukat, Mátyásföldet nem érték el, mind a magyar, mind a nemzetközi sajtó kiemelten kezelte a magyar óceánrepülés ügyét, annak ellenére, hogy ezek 1931-ben már nem tartoztak a szenzációk közé.

A külföldi sajtóvisszhang az volt, hogy ilyen mélyen még soha nem repültek az európai kontinens belsejébe az óceánrepülések során, és ilyen pontossággal mások nem érték el céljukat. Ugyanakkor a legrövidebb idő alatt repülték át az óceánt.

Egyesületet alapítottak az út finanszírozására

Az évek óta Kanadában élő Magyar Sándor 1929-es kezdeményezésére az amerikai és a kanadai magyarok egyesületet alapítottak azért, hogy megteremtsék egy magyar óceánrepülés anyagi feltételeit és megvásárolhassák a kiszemelt repülőgépet. Az országos gyűjtésből befolyt pénzt még Szalay Emil húsárugyáros 22 000 dollárral is megtoldotta, de így sem volt elég. Végül is az összeget, — amely az 5000 dolláros rádió beszerzéséhez kellett — az angol „Daily Mail” tulajdonosa, lord Rothermere biztosította.

A Lockheed burbanki gyártól 1930 áprilisában vásárolhatták meg a 166. gyártási számú, N 115 W lajstromjelű „Sirius” 8A repülőgépet, amelynek próbarepüléseit a gyár detroiti repülőterén kezdte meg Endresz György és Magyar Sándor. A repülőgép kipróbálásakor több hibát észleltek, és ezek javítása elhúzódott. Így 1930 helyett 1931-ben repülték át az Atlanti-óceánt.

Kényszerleszállás a kukoricásban

Az első magyar óceánrepülők, Endresz György pilóta és Magyar Sándor navigátor emlékműve a Fejér megyei Bicske határában 2022. július 15-én. MTI/Vasvári Tamás

Endresz György pilóta és Magyar Sándor navigátor végül 1931. július 15-én startolt az új-fundlandi Harbour Grace repülőteréről, és már a táv első felén rekordot döntöttek, mivel 13 óra 50 perc alatt érték el az ír partot.

Műszaki problémák és a rossz időjárás mellett Győr közelében az üzemanyag-ellátás is akadozni kezdett, emiatt meghiúsult a Mátyásföldre tervezett landolásuk, ahol ezrek várták őket. Végül július 16-án délután, Bicskétől nem messze, egy kukoricatáblában kényszerleszállást hajtottak végre.

Az 5770 kilométeres utat 25 óra 20 perc alatt teljesítették.

Forrás: Repülés, 1981.07.01., MTI