A BKK-jegyautomaták telepítésével szinte egyszerre jelentek meg azok a bűnözők, akik manipulálják az automatákat, és így próbálnak pénzhez jutni. A módszer évek óta nem változott, eltömítik az érmekiadó, valamint a jegy- és bérletkiadó-nyílást. Amikor kikotorják a tömítést, akkor a pénzt zsebre rakják, a jegyeket, bérleteket értékesítik. A Mexikói úton belefutottam abba, hogy nekem sem adta ki a gép a fizetés után a visszajárót teljes egészében. Ilyen esetben, ha jogos a kárbejelentés, akkor a BKK kifizeti az összeget. Tavaly valamivel több mint 455 ezer forintot utaltak át a megkárosított utasoknak.  

Az automaták távfelügyeleti rendszerében 2020-ban csaknem 185 ezer olyan jelzés rögzítettek, ami arra enged következtetni, hogy manipulálták a jegyautomatákat. A hibák 90-95 százaléka is ebből ered. Az ilyen manipulálások mögött szervezett bűnözői csoportok, bűnelkövetők állnak. Úgy jutnak pénzhez, hogy a visszajáró pénzérmék és a megvásárolt jegy vagy bérlet kiadását teszik lehetetlenné azzal, hogy eltömítik vagy leragasztják ezek kiadónyílását. Az első automaták telepítése óta jelentős károkat okoztak az utasoknak és a társaságnak egyaránt.

Ezek, az automaták manipulálására szakosodott bűnőzök főként a főváros nagy utasforgalmat bonyolító helyszínein, metróaluljárókban, főbb közlekedési gerincvonalaknál, az 1-es, a 4-es és a 6-os, a 47-es, a 48-as és a 49-es villamosoknál ténykednek.

A tevékenységük nyomán a megbuherált jegy- és bérletautomatákkal kapcsolatban tavaly 1274 kárbejelentés érkezett a BKK ügyfélszolgálatához, amiből 1236-ot ítéltek jogosnak, 33-at nem tartottak jogosnak és ötnél adathiány merült fel. A jogos panaszok miatt valamivel több mint 455 ezer forintot utalt át a BKK a károsultaknak.

A BKK azt is leírta, hogy 2017 júniusától együttműködik a főváros rendészeti igazgatóságával (FÖRI-vel), továbbá a BRFK Metrórendőrséggel, és így próbálják megelőzni vagy visszaszorítani a jogsértéseket. Az együttműködés kezdete óta a FÖRI munkatársai 5500 esetben észleltek jogsértést és 3600 esetben kezdeményeztek többek között előállítást, helyszíni bírságot, feljelentést vagy figyelmeztetést.

A BKK válaszából az is kiderül, ahova kamerákat telepítettek, ott az együttműködés első évében mintegy 60 százalékos javulást észleltek a korábbiakhoz képest, és azóta is kedvezőek a tapasztalataik.

A BKK arra is kitért a válaszában, hogy

  • a jegy- és bérletértékesítő automatákat informatikai távfelügyeletbe kötötték, így az üzemeltető hamar értesül azok meghibásodásáról, és intézkedik
  • a FÖRI közterület-felügyelői figyelik a térfigyelő kamerák képeit és közreműködnek a jogsértések megakadályozásában, és azok felderítésében. Arra is jogosultak, hogy az automaták rendeltetésszerű használatát ellenőrizzék, és jogsértés esetén rendészeti feladatokat lássanak el.
  • az automatákra biztonsági kamerákat szereltek fel, hogy az elkövetők mielőbb azonosíthatók legyenek. Ugyanis a készülékek eltömítése, és a visszajáró pénz megszerzése bűncselekménynek számít. Nemrég kifejlesztettek és megterveztettek egy új típusú jegy- és bérletkiadó-tálcát, amelynek a tesztelése jelenleg is tart.
  • az automaták manipulálásának megelőzésére a rendőrségnél elindították az elkövetők felderítésére irányuló eljárást, továbbá a BKK a biztonsági személyzetével igyekszik biztosítani a készülékek rendeltetésszerű használatát. Számos esetben történt tettenérés, illetve rendőrségi feljelentés.

Azt is írták, hogy a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) és a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) két külön gazdasági társaság. A BKK alapvetően stratégiai, fejlesztési, irányítói, megrendelői és ellenőrzési feladatokat lát el, míg a BKV a főváros közlekedésében részt vevő járműveket üzemelteti.