Felfedték a lefestett fal titkát, és kiderült, hogy Cupidot fedték el egy festékréteggel. Ez a felfedezés pedig megmagyaráz sok mindent  Vermeer-festményén, a levelet olvasó lány-on.

Négy évvel ezelőtt, 2017-ben kezdték restaurálni Jan Vermeer Levelet olvasó lány nyitott ablaknál című festményét, és a vizsgálatokkal megállapították, hogy a főalak mögötti üresen hagyott felület alatt egy másik alak található. Az is kiderült, hogy nem Vermeer végezte el a változtatást, évtizedekkel a festő halála után festették le a lány háta mögötti falat

A restaurálásra megbízást adó Staatliche Kunstsammlungen Dresden (Dresdai Állami Művészeti Gyűjtemény) 2018 elején úgy határozott, hogy az eredeti képet, a felülfestés nélküli állapotot állítsák vissza a restaurálást végző szakemberek. Végül 2021-re végeztek a helyreállítással, és fény derült a lefestett alakra is, ami maga Cupido. A szerelem gyerekalakban megjelenő istene egy íjat és nyilakat tart a kezében, lába alatt pedig két álarc látható.

Ez a „kép a képben” megoldás arra utalhat, hogy a lány szerelmeslevelet olvas. A földön heverő álarcok pedig azt jelképezhetik, hogy az állhatatos szerelem legyőzi az alakoskodást és az álnokságot.

Jan Vermeer van Delft: Levelet olvasó lány nyitott ablaknál (1657-59) a restaurálás után - forrás: Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden / fotó: Wolfgang Kreische

Jan Vermeer van Delft: Levelet olvasó lány nyitott ablaknál (1657-59) a restaurálás után – forrás: Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden / fotó: Wolfgang Kreische

„Vermeer a Levelet olvasó lány nyitott ablaknál-lal talált rá a saját stílusára” – magyarázta Stephan Koja, a Régi mesterek gyűjteményének igazgatója. „Ezt a képét olyan művek sora követte, melyen magányos alakok – elsősorban nők – tartanak szünetet valamilyen tevékenység közben, hogy pihenjenek vagy elmerengjenek. Vermeer ezeken az alkotásokon a létünk alapvető kérdéseit boncolgatja. Ez nagyon jól megfigyelhető a Levelet olvasó… festményen, melyet csak így, a háttérben álló alak felfedezésével tudunk helyesen értelmezni. Korábban csupán egy eltorzított képünk volt. Most végre megérthetjük az életmű eme kulcsfontosságú darabját” – írja a papageno.hu.